Pandemia tylko jeszcze przyspieszyła to, co już od kilku lat stawało się coraz bardziej widoczne. Coraz więcej Polaków decyduje się na zakupy w internecie. Według raportu Głównego Urzędu Statystycznego “Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2020”, w 2020 roku aż 17,6 miliona Polaków w wieku 16-74 lat dokonało przynajmniej jednego zakupu online. W ciągu czterech lat liczba takich osób wzrosła o 19 punktów procentowych. Posiadanie dobrze funkcjonującego sklepu internetowego stało się więc dla przedsiębiorców elementem, bez którego trudno wyobrazić sobie skuteczną działalność w większości branż. Jednym z najpopularniejszych typów oprogramowania sklepów internetowych jest PrestaShop. Czy to rozwiązanie jest dobre dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z e-commerce? Czy w popularnych social media możemy liczyć na pomoc specjalisty od PrestaShop? Przyjrzeliśmy się ułatwieniom, jakie twórcy oprogramowania przygotowali dla takich osób.
PrestaShop – jakie korzyści z tego oprogramowania będą mieć nowicjusze w e-commerce?
PrestaShop jest oprogramowaniem typu open-source. Oznacza to, że każdy ma dostęp do jego kodu, można z niego korzystać za darmo. To na pewno okoliczność, która będzie zachęcać do tego rozwiązania osoby, które dopiero rozpoczynają działalność w internecie. I choć możliwość bezpłatnego użytkowania wcale nie oznacza, że nie będzie trzeba zainwestować w nie nieco pieniędzy – o tym więcej w drugiej części artykułu – to jednak opcja darmowego korzystania z pewnością będzie dużym plusem dla wielu osób. Wystarczy pobrać oprogramowanie z oficjalnej strony i zainstalować je na serwerze.
Dużym atutem PrestaShop z punktu widzenia nowicjusza będzie intuicyjny interfejs. Obsługa oprogramowania nie powinna sprawić nikomu większych kłopotów, przynajmniej jeśli chodzi o podstawowe funkcje, niezbędne do rozpoczęcia sprzedaży. Tutaj zaletą jest także popularność tego systemu. Dzięki niej w sieci łatwo znaleźć porady dotyczące poszczególnych zagadnień związanych z funkcjonowaniem oprogramowania. Nie brakuje też grup na Facebooku, gdzie osoby korzystające z PrestaShop dzielą się swoimi opiniami i doświadczeniami. Łatwo również znaleźć specjalistę, który pomoże w rozwiązaniu problemów – choć oczywiście wówczas trzeba będzie już liczyć się z pewnym wydatkiem.
Marketing i funkcjonalność
PrestaShop jest dobrym wyborem również wtedy, gdy już na starcie działalności e-commerce myślimy o jej rozwoju. Mimo że to darmowe oprogramowanie, oferuje wiele funkcjonalności, które pozwolą rozbudowywać sklep internetowy. Odpowiednie moduły sprawiają, że z tego rozwiązania korzystają nie tylko mali sprzedawcy, ale i sklepy średniej wielkości, a nawet liderzy w niektórych branżach.
Rozwiązania obecne w PrestaShop pomagają również w działaniach marketingowych, co ma duże znaczenie dla początkujących sprzedawców. Często na tym etapie działalności nie chcą oni korzystać z usług profesjonalnych agencji. PrestaShop ułatwi im zarządzanie akcjami promocyjnymi czy bardziej precyzyjne docieranie do klientów.
Potencjalne minusy PrestaShop dla początkujących
Jak każde oprogramowanie, także i PrestaShop ma cechy, które mogą stać się wadami dla początkujących przedsiębiorców. Pewne problemy może sprawić już samodzielna instalacja oprogramowania, dlatego czasami już na tym etapie pojawiają się pierwsze koszty związane z zasięgnięciem porady specjalisty. Konieczne będzie także ponoszenie opłat za hosting.
Problemy mogą się również pojawić na kolejnych etapach. PrestaShop nie oferuje bowiem dedykowanego platformie wsparcia technicznego. Przy kłopotach z ewentualną rozbudową sklepu czy aktualizacjami trzeba będzie wynająć zewnętrznego specjalistę. W praktyce najlepiej sprawdza się wówczas stała współpraca z informatykiem. Minusem może być również… liczba dostępnych opcji. Możliwości, które daje PrestaShop, mogą na początku nieco przytłaczać osobę zupełnie pozbawioną doświadczenia.