Dlaczego niektóre rodzaje oprogramowania sklepów internetowych cieszą się dużą popularnością, a o innych można przeczytać dziesiątki niepochlebnych wypowiedzi? Zwykle dlatego, że ich wybór nie był przemyślany. Wśród tych pierwszych, cieszących się dobrą opinią, prym wiedzie PrestaShop. Na bazie tego oprogramowania powstało już ponad 300 tysięcy sklepów, mocno ufają mu również polscy klienci. Jakie funkcjonalności oferuje ta platforma? Czy rzeczywiście ma zdecydowanie więcej plusów niż minusów? Przyjrzeliśmy się bliżej temu oprogramowaniu – teraz dowiesz się, czy będzie dobrze pasować do twojego sklepu.
PrestaShop – co to jest i ile kosztuje?
PrestaShop jest oprogramowaniem typu Open Source. Oznacza to, że jego kod źródłowy jest bezpłatnie udostępniany, można pobrać go z oficjalnej strony PrestaShop. Teoretycznie umożliwia uruchamianie witryn różnego typu, ale jest przeznaczony przede wszystkim do tworzenia sklepów internetowych. Rozwija się od 2007 roku – w tym czasie stał się jednym z liderów rynku i najchętniej wybieranych platform e-commerce w Polsce.
Wybór PrestaShop to szansa na darmowe utworzenie sklepu. W teorii nie potrzebujemy żadnych opłat już na starcie działalności. W praktyce jednak zaangażowania pewnych środków będzie wymagać hosting strony, platforma go bowiem nie zapewnia.
Największe zalety PrestaShop
Jednym z najważniejszych atutów PrestaShop, istotnych zwłaszcza z punktu widzenia początkującego operatora sklepu, jest prosty sposób instalacji oraz administracji stroną. Proces wdrażania systemu nie wymaga szczególnych zdolności programistycznych, uruchomienie sklepu powinno być szybkie i sprawne. Przyjazny użytkownikowi panel administracyjny będzie pomocny w zarządzaniu działalnością, która w swojej podstawowej wersji nie jest zbyt skomplikowana. Wiele agencji prowadzi poradnie (np. https://jash.pl/poradnia-prestashop/) w formie blogów, gdzie można znaleźć użyteczne wskazówki m.in. na temat obsługi panelu
Można ją jednak w łatwy sposób rozszerzyć, co jest mocną stroną platformy. PrestaShop oferuje bowiem dostęp do mnóstwa modułów, które mogą w znacznym stopniu poprawić funkcjonalność sklepu. Co ważne, po ich instalacji strona zachowuje odpowiednią wydajność. Za niektóre dodatkowe moduły trzeba będzie zapłacić, część jest jednak dostępna za darmo. W dodatku są wśród nich takie, których nie można znaleźć na konkurencyjnych platformach. Dostęp do kodu umożliwia również indywidualizację sklepu i elastyczny rozwój działalności.
Co ważne, PrestaShop nadaje się w równym stopniu do małych działalności, jak i dużych, rozbudowanych e-commerce. Decydując się na to oprogramowanie, zyskuje się również pewność ciągłego rozwoju platformy. Jej popularność sprawia też, że w razie ewentualnych problemów łatwo znaleźć specjalistów, którzy szybko pomogą usunąć usterki.
Wady oprogramowania
Jak każdy system, także i PrestaShop nie jest zupełnie pozbawiony wad. O ile brak dużych kosztów początkowych jest wyraźnym plusem platformy, o tyle rozwój działalności zwykle wiąże się jednak z wydatkami. Inna sprawa, że mamy tu zwykle do czynienia nie z abonamentem, a z pojedynczymi wpłatami. Dodatkowych środków wymaga także dostęp do oficjalnego wsparcia technicznego.
Dodatkowe wady związane z PrestaShop mogą też wynikać z nieumiejętnego korzystania z dobrodziejstw platformy. Mniej doświadczone osoby mogą mieć kłopoty z instalacją oprogramowania, a później przesadzić z liczbą zainstalowanych modułów. To może niekorzystnie odbić się na wydajności sklepu, nie każdy poradzi sobie także z dość częstymi aktualizacjami.