Entuzjastycznie zakładasz stronę internetową dla swojego biznesu lub organizacji z myślą, że skoro będziesz obecny w sieci, potencjalni klienci i użytkownicy szybko dowiedzą się o twoich usługach, produktach czy marce osobistej. Czekasz, czekasz… i nic takiego się nie dzieje, na stronie ruchu brak i masz wrażenie, że Google przykryło twoją stronę internetową pod peleryną niewidką, przez którą mogą widzieć tylko nieliczni.
Użytkownicy wpisując określone hasło w wyszukiwarkę, zazwyczaj przeglądają wyniki wyszukiwania, które pojawiły się na pierwszej stronie. W Internecie lubimy chodzić na skróty, pobieżnie czytamy informacje i oczekujemy szybkich odpowiedzi, dlatego mało kto podejmuje trud przejścia do drugiej, trzeciej, a co dopiero dziesiątej strony z wynikami wyszukiwania. Nie jest więc tak, że w Internecie Cię nie ma, po prostu jesteś zbyt daleko za konkurencją, by być widocznym.
Jest jednak sposób na zdjęcie tej peleryny niewidki, który nie jest magią, a zestawem dobrze przemyślanych działań. Zła wiadomość jest taka, że musi minąć trochę czasu, zanim zaczną przynosić efekty, dobra natomiast, że to oczekiwanie się opłaci i podjęte działania będą owocne nawet jakiś czas po ich zakończeniu. Zaciekawiony?
Pozycjonowanie strony internetowej – czym jest?
Pozycjonowanie (ang. SEO – Search Engine Optimization) to zestaw skoordynowanych działań, których celem jest zoptymalizowanie strony internetowej tak, aby osiągała jak najwyższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania na wybrane frazy/słowa kluczowe.
Organiczne wyniki wyszukiwania to te, które pojawiają się pod wynikami, oznaczonymi przez Google jako reklama. Pierwsze pozycje tych stron wynikają z zainwestowania w kampanię Google Ads, która przynosi efekty w postaci widoczności tak długo, jak pozwala na to budżet reklamowy. Po skończonej kampanii taka strona traci swoją wysoką pozycję. Do organicznych wyników wyszukiwania na pierwszej stronie trafiają te strony internetowe, które najlepiej odpowiadają na zapytania wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę i są dobrze zoptymalizowane pod roboty Google’a, które czytają stronę. Efekty takich działań są bardziej długofalowe.
Najlepiej wytłumaczyć to na przykładzie. Załóżmy, że mieszkasz we Wrocławiu i prowadzisz sklep internetowy. Chcesz wdrożyć działania SEO, by zwiększyć widoczność sklepu w sieci, jednak nie należy to do twoich kompetencji. Chcąc znaleźć agencję, której będziesz mógł to zlecić, zapewne wpiszesz w wyszukiwarkę frazy takie jak agencja SEO Wrocław, agencja marketingu internetowego Wrocław czy pozycjonowanie Wrocław. Każdy z nas myśli inaczej, dlatego ludzie wpisują w wyszukiwarkę różne hasła, szukając tej samej rzeczy.
Firma, która będzie się skutecznie pozycjonować, wyodrębni frazy o największym potencjale i zoptymalizuje stronę tak, aby jak najlepiej na nie odpowiadać, czyli wyświetli Ci się wysoko w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że nie zawsze pozycjonowanie się na bardzo popularne, krótkie frazy jest skuteczne, bo walczysz o miejsce z dużą konkurencją, często o wyższym budżecie. W takiej sytuacji lepszy efekt może przynieść pozycjonowanie strony internetowej na tzw. długi ogon, czyli mniej popularne, a bardziej skonkretyzowane i złożone frazy.
Jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie strony?
Rankingi wyszukiwania są uzależnione od robotów Google’a, które oceniają strony internetowe według algorytmu, który co jakiś czas ulega zmianom (dlatego pozycjonowanie to nieskończony proces). Dzięki analizie zachowania robotów wiemy, że kluczowe z punktu widzenia optymalizacji są działania on-page SEO i off-page SEO. Te pierwsze odnoszą się technicznych aspektów strony i jej treści. Zaliczamy do nich m.in.:
- logiczny w strukturze, czysty kod strony
- responsywność strony, jej szybkość ładowania,
- wartościowe, unikatowe treści odpowiadające na konkretne zapytania użytkowników,
- częstotliwość dodawania nowych treści oraz
- zróżnicowane formy przekazywania treści: tekst pisany, video, infografiki.
Off-page SEO to pozycjonowanie oparte o czynniki spoza witryny. Polega m.in. na budowaniu linków przekierowujących do naszej strony z wartościowych źródeł oraz angażowaniu społeczności w social mediach.
Pozycjonowanie to żmudny proces wymagający koordynacji wielu z wyżej przedstawionych działań. Na pierwsze efekty trzeba czekać zwykle kilka miesięcy, dlatego jeśli planujesz zlecić pozycjonowanie strony internetowej agencji SEO, dowiedz się jak najwięcej o metodach, w oparciu o które działa, spytaj, jak będzie wyglądało raportowanie i rozliczanie się. Warto poświęcić czas na research, aby znaleźć agencję marketingu internetowego godną zaufania. Żyjemy w dobie łatwo dostępnej wiedzy, dlatego możesz znaleźć wiele internetowych kursów, które pomogą ci wdrożyć, przynajmniej część działań SEO samemu.